dėmesio erelis

Dėmesį išlaikantys elementai: kodėl turinys nėra vien tekstas

Visi žinome, kad žmogaus dėmesio koncentracijos trukmė šioje skaitmeninėje eroje vis mažėja ir mažėja. Naršydami internete, tikriausiai daugelis vadovaujamės panašia logika: užėjau, neužkabino, išėjau (nes žinau, kad kažkur tikrai rasiu geriau). Toks elgesio modelis, žinoma, nėra palankus tiems, kurių tikslas – parduoti paslaugas ar prekes. Sudominti ir išlaikyti auditoriją tampa vienu didžiausių iššūkių. O dar ta akis badanti tiesa, kad auga ne auditorijos dėmesys, auga tai auditorijai prieinamo turinio kiekis… Tad ką daryti? Kaip sudominti ir išlaikyti potencialaus kliento dėmesį?

Google nuolat stengiasi priminti, koks svarbus šiandien yra kokybiškas, tvarkingas turinys. Sekdami Google gairėmis, ankstesniuose įrašuose daug kalbėjome apie tai, kas yra SEO tekstai, kokie jų skirtumai, svarba. Bet šį kartą pažvelkime į svetaines iš kitos – vizualinės – pusės. SEO tekstai ir techniškai tvarkinga svetainė išlieka main keys norint patekti į pirmuosius Google paieškos rezultatų puslapius, tačiau kaip išsilaikyti TOP penketuke ir nepatirti fiasko? Kitaip tariant, kada net puikiai užpildytas turinys ir sąžiningai atliktas SEO nebepadeda? Atsakymas tikriausiai glūdi kiekvieno mūsų patirtyje: kai užėjęs į svetainę pasijunti lyg ką tik pasinaudojęs laiko mašina…

atgal į ateitį
O, ar dabar 2000-ieji metai?
Šaltinis: Giphy.com

Grąžinkite mane atgal į ateitį

Šiandien vis dar yra nemažai tokių svetainių, kurios atrodo maždaug taip, kaip 2000-aisiais atrodė visos. Žinoma, yra ir išimčių, bet daugelis seniai remontą mačiusių svetainių išties atrodo liūdnokai: griozdiškos, nepatogios naršyti, o ir paprastam, pernelyg tendencijų nesekančiam vartotojui atrodančios tiesiog… senoviškai. Apsilankius tokioje svetainėje nesunku suabejoti ir siūlomo produkto ar paslaugos modernumu. Bet kokiu atveju, sveikintina, kai įmonė nusprendžia investuoti į SEO paslaugas ir apskritai skiria laiko stiprinti brand’o populiarumui socialiniuose tinkluose. Ir visgi keista, kai internetinės svetainės dizaino klausimas lieka paskutinėje vietoje. O kiek, iš tiesų, yra svarbus svetainės dizainas?

48 procentai interneto vartotojų sako, kad svetainės dizainas yra pagrindinis rodiklis, pagal kurį jie sprendžia apie įmonės patikimumą. Dar daugiau, net 90 procentų pardavimų yra nulemti vaizdinių užuominų (angl. visual cues)Skaičiai išties reikšmingi, tiesa? Tik reikšmingi jie yra toms įmonėms, kurių svetainė – patraukli ir šiuolaikiška. Tačiau kokia yra šiuolaikiška interneto svetainė? Ji, visų pirma, yra patogi vartotojui (angl. user friendly), funkcionali, užtikrinanti gerą vartotojo patirtį (angl. user experience). Taigi, aptarkime kelis esminius UX dizaino principus.

  • Paprastumas, aiškumas. Kuo svetainė paprastesnė, kuo mažiau joje nereikalingų elementų ar stambių teksto blokų, tuo ji patrauklesnė vartotojo akiai. Todėl aiškiai išdėstyta, struktūrizuota informacija, lengvai randami mygtukai yra vienas svarbiausių uždavinių. Jau ankstesniuose įrašuose kartojome: vartotojas neskaito, jis skenuoja. Kuo mažiau informacijos vienoje vietoje, tuo daugiau jos, tikėtina, bus pastebėta ir užfiksuota. Svarbu ir turinio išdėstymas. Patartina laikytis F raidės arba zigzago modelio dėstymo, mat taip yra įpratusios skenuoti vartotojo akys. Trumpai tariant, kuo svetainės puslapiai bus aiškesni ir lengviau skenuojami, tuo daugiau dėmesio išlošite.
  • Aiški navigacija. Kiekviena sekundė, kai vartotojui tenka sukti galvą dėl paprasto veiksmo (pavyzdžiui, kaip vėl patekti į pagrindinį puslapį), yra prasto dizaino pasekmė. Navigacija, kitaip – turinio valdymas yra ta vieta, kuri turi būti greitai perprantama, intuityvi. Svetainių kūrėjams nepatartina eksperimentuoti ir demonstruoti ypatingą kūrybiškumą. Daugelyje svetainių vyrauja tokia pati, vartotojui įprasta navigacija ir čia dviračio išradinėti nereikia. Kitaip rizikuojate prarasti lankytoją, nes viskas, kas verčia galvoti, yra priešinga gerai vartotojo patirčiai.
  • Ryškios spalvos ir kontrastas. Navigaciją patartina išlaikyti įprastą, tačiau svetainės tema, spalvos yra ta vieta, kur tikrai leidžiama eksperimentuoti. Ryškios spalvos, stiprus kontrastas yra vieni svarbiausių 2018-jų metų dizaino trend’ų. Žinoma, spalvų paletė pirmiausia turėtų būti artima jūsų verslo nišai. Tamsus ar pernelyg ryškus dizainas – galbūt ne pats geriausias sprendimas odontologijos klinikos svetainei. Verta pasidomėti spalvų reikšmėmis, pasirinkti būtent tokias, kurios kurtų pageidaujamą emociją ir derėtų su įmonės vertybėmis, tikslais. Visgi, jeigu įmanoma, rinkitės ryškų dizainą, kuris tikrai sukels emocijų ir bus įsimintinas. Kontrasto naudojimas taip pat kuria žaismingumo įspūdį ir padeda išryškinti norimą informaciją. Kuo didesnis spalvinis kontrastas tarp teksto ir fono, tuo lengviau pastebima ir perskaitoma informacija. Ryškus kontrastas gali būti ir tarp fono bei mygtukų, navigacijos.
  • Tipografija. Tai – dar vienas labai svarbus gero UX dizaino principas, nuo kurio dažnai priklauso, ar tekstas bus skaitomas. Tipografija yra tarsi tekstinio turinio drabužis; kuo jis patrauklesnis, tuo labiau norisi jį pažinti. Teksto šriftas, spalva bei dydis turėtų būti gerai apgalvoti, neerzinti ir derėti su bendra svetainės charakteristika.
  • Auditorijos pažinimas. Paskutinis UX principas, kurį verta aptarti, iš tiesų yra pats svarbiausias ir turėtų būti savaime suprantamas. Kas iš to, jei jūsų potencialus klientas yra vegetaras, o jūs jam siūlysite sultingą kepsnį? Skirkite laiko savo auditorijai pažinti, o vėliau mąstykite kaip vienas jos narių. Pažinodami tikslinę auditoriją suprasite, koks svetainės dizainas jai patraukliausias. Taip pat galėsite pasirinkti atitinkamą (pavyzdžiui, žaismingą), tai auditorijai labiausiai artimą kalbėjimo toną.

Duokite man saldainių…

Gera pradžia – pusė darbo. Jūsų svetainė pagavo potencialaus kliento dėmesį, jis apsilankė. Jeigu paruošėte patrauklią ir patogią terpę savo paslaugai / produktui pristatyti, lankytojo neatbaidė nevykusio dizaino niuansai, jūs jau galite tikėtis didesnio ar mažesnio vartotojo įsitraukimo (angl. engagement). Kas dar gali sustiprinti susidomėjimą, išlaikyti dėmesį ir paversti svetainę įsimintina? Vadinamieji saldainiai akims. Kas gi jie?

mergaitė su cukrum
Kai svetaine džiaugiesi it vaikas, gavęs saldainių
Šaltinis: Giphy.com
  • Grafiniai elementai. Tai gali būti įvairios iliustracijos ar žaismingi, ryškūs infografikai. Informacija, pateikta tokiu būdu, turi žymiai daugiau šansų būti sukramtyta, nes ji bus struktūruota, o tai labiau patiks skenuojančioms vartotojų akims. Ikonos taip pat yra puikūs grafiniai elementai, kuriuos įtraukus svetainė tampa daug patrauklesnė. Svarbu, kad ikonos būtų lengvai atpažįstamos ir nekeltų papildomų klausimų.
  • Animuotos gali būti nuotraukos, tekstas ar net specialiai svetainei sukurti personažai. Pieštiniai, judantys elementai, padedantys iliustruoti tai, ką norite pasakyti, arba žaismingi veikėjai, padedantys naviguoti puslapiuose, tikrai patiks lankytojų akims. Net vienas taiklus animuotas piešinys, tikėtina, įstrigs naršančiojo atmintyje, o vėliau ir primins apie jūsų svetainę.
  • Niekas taip netrikdo ir neatima susidomėjimo kaip prastos kokybės nuotraukos. O štai didelės rezoliucijos, ryškios, kokybiškos nuotraukos – neabejotinai skanus saldainisakims. Idealu, jeigu jos yra originalios, vaizduojančios jūsų prekes ar paslaugas, o ne pasiskolintos iš interneto.
  • Vaizdo įrašai. Dar didesnis desertas yra vaizdo įrašai. Šiandien toks informavimo būdas pranoksta visus kitus. O kas patrauktų jūsų dėmesį: tekstinis aprašymas, kaip naudotis produktu, ar vaizdo įrašas? Tikriausiai daugelis pasirinktume antrą variantą, todėl skirti tam laiko tikrai verta. Vaizdo įrašas vietoje įprasto nuobodaus banerioWell, you’ve got my attention.

…ir veiksmo

Siekiant išlaikyti lankytojo dėmesį, esminiai tikslai yra du: sukelti emociją ir iššaukti veiksmą. Svetainės dizainas, sukurtas atsižvelgiant į UX principus, aptarti maži saldainiukai tikrai sukels teigiamas emocijas, tačiau iki visiškos laimės trūksta… veiksmo. Galbūt skamba netikėtai, tačiau iš tiesų vartotojas yra linkęs veikti (angl. action-oriented). Būtent todėl labai svarbu, kad svetainėje jam būtų suteikta galimybė būti ne tik stebėtoju, bet ir dalyviu. O kad tai įvyktų, vartotojui reikalingos anksčiau minėtos, veikti skatinančios vaizdinės užuominos. Trumpai aptarkime, kokie visual cues gali padėti išlaikyti vartotojo dėmesį.

kalmaras nepatenkintas
Kai viskas atrodo gana neblogai, bet nėra, ką veikti…
Šaltinis: Giphy.com
  • Interaktyvūs elementai. Galimybė vartotojui dalyvauti svetainės turinio kontrolėje – didžiulis check mark. Interakcijos – tai maži subtilūs elementai, kuriami konkrečiam veiksmui iliustruoti ir / arba atlikti. Tokie elementai ne tik patraukia dėmesį, bet ir skatina įsitraukimą.
  • Call to action (CTA). Šie veikti kviečiantys dizaino elementai privalo būti aiškūs ir pastebimi. Kuo jie didesni ir labiau kontrastuojantys su fonu, tuo geriau. Tekstas veiksmui nusakyti taip pat turi būti tikslus. Interaktyvūs CTA mygtukai – turbosaldainiukas.
  • Pasirinkimų mygtukai. Dar vienas vartotojo patirtį teigiamai veikiantis sprendimas – mygtukai, leidžiantys kontroliuoti informacijos kiekį. Pavyzdžiui, patalpinus ilgesnį tekstą ir sukūrus pasirinkimus rodyti daugiauslėpti, vartotojui bus suteikiama galimybė pačiam spręsti ir veikti, o tai jis tikrai įvertins.
  • Suteikite vartotojams galimybę pasidalinti savo įspūdžiais apie jūsų teikiamą prekę / paslaugą. Tai dar vienas žingsnis siekiant parodyti, kad jūsų svetainė skirta ne tik pasižvalgyti. Pavyzdžiui, interaktyvi svečių knyga gali būti ir veikti skatinantis dizaino elementas, ir patikimumo rodiklis (teigiami atsiliepimai).

Visi aptarti papildomi svetainės dizaino elementai padės sukurti emociją, o paskatinimai veikti ilgiau išlaikys potencialaus kliento dėmesį. Visgi svarbu nepersistengti: per daug animuotų piešinių, grafinių elementų vartotoją gali taip pat lengvai atbaidyti kaip ir nuobodi svetainė. Dėmesį išlaikančios detalės turėtų būti panaudotos saikingai ir tikslingai.

Pabaigai – dar keli svarbūs dalykai. Net jeigu jūsų svetainė yra puiki ir klientas ją vertina išties teigiamai, tačiau ji nėra gerai pritaikyta mobiliesiems įrenginiams, šansai, kad vartotojas išlaikys ilgalaikį susidomėjimą, sumažėja perpus. Nei paslaptis, nei naujiena: vartotojai vis dažniau naudojasi išmaniaisiais telefonais ne tik naršymo, bet ir pirkimo tikslais. Todėl jei nusprendėte atnaujinti interneto svetainę, pasirūpinkite dizaino pritaikymu įvairiems naršymo įrenginiams.

Ir paskutinis, bet vis dėlto esminis punktas yra svetainės greitis. Net jei tekstinis turinys bus tikrai vertingas, o svetainės dizainas – patrauklus ir pritaikytas patogiam naršymui, prasti greičio parametrai pakiš koją ir lankytojai pabėgs nespėję įvertinti jūsų pastangų. Todėl skirkite laiko svetainės greičio optimizacijai ir nuolatiniam testavimui. Na, o visa tai atlikę, galite būti ramūs: kiek skirsite dėmesio, tiek jo ir sugrįš.

keep calm
Šaltinis: Keepcalmandposters.com