Norint, kad svetainė tinkamai funkcionuotų, yra labai svarbu pažinti savo vartotojus, kurie nėra vien tik skaičiai Jūsų statistikoje. Tiksliai pažįstant savo vartotoją, galima užtikrinti, kad bus kuriami teisingi, juos dominantys įrašai, palaikoma teisinga komunikacija ir, žinoma, bus aiškiau, kaip padidinti pardavimus. Siekiant susidaryti geresnį įspūdį, kas yra Jūsų tikslinė auditorija, dažniausiai yra pasitelkiamos personos.
Kas yra vartotojų personos?
Vartotojų personos – tai apibendrintų duomenų rinkinys, kuris tiksliausiai aprašo dažniausią Jūsų svetainės lankytoją. Tai nėra vien tik raktiniai žodžiai, kuriuos jie naudoja patenkant į svetainę. Į vartotojų personas įeina demografiniai, psichografiniai duomenys, jų įprasta kalbėsena. Kai kurie savo populiariausius vartotojus netgi apibendrina viena ar keliomis citatomis, kuriomis gali geriau juos apibūdinti ir panaudoti plečiant svetainę, kuriant tekstą, jį apipavidalinant. Pavyzdžiui, jei tikslinė auditorija yra vyresnio amžiaus, galbūt reiktų daryti tekstą didesnį. Tačiau apie viską – iš pradžių.
Kodėl neužtenka raktažodžių analizės?
Raktiniai žodžiai arba pagrindiniai terminai, kurie veda į Jūsų svetainę, yra tik maža personų dalis. Tuos pačius raktažodžius gali naudoti skirtingos vartotojų grupės, bet atėjusios į svetainę jos gali norėti skirtingų dalykų. Pavyzdžiui, asmenys, ieškantys raktažodžių „kostiumai“, nebūtinai norės oficialiosios aprangos – jie gali ieškoti kostiumų persirengti Užgavenėms ar karnavalų metu.
Tinkamas vartotojų personos aprašymas įtraukia pagrindines roles (kuo dirba), demografinius duomenis – amžių, lytį, atlyginimą, gyvenamąją vietą, išsilavinimą, šeimyninę padėtį, turimus iššūkius, tikslus, vertybes, baimes. Iš šių duomenų galima gauti daugiau aprašomosios informacijos nei vien tik iš raktažodžių, o atlikus vartotojų personų analizę galima atrasti ir dar daugiau raktažodžių, kurie tinka pagal Jūsų svetainę. Turint daugiau informacijos apie vartotojus, yra lengviau kurti turinį, tekstą, sudominti Jūsų svetaine ir siūlomais sprendimais ir galėsite atrasti būdus, kaip padidinti pardavimus, nes jau naudosite jų kalbėseną, akcentuosite, kaip Jūs galite padėti išspręsti vartotojo dabartines problemas. Tai itin aktualu ir kuriant SEO tekstus savo svetainėje.
Kaip viskas vyksta?
Vartotojų personų kūrimas vyksta pagal Jūsų turimus duomenis. Dažniausiai jos kuriamos analizuojant Gmail naudojančių asmenų duomenis, jų naršymo istorijas, skaitant vartotojų atsiliepimus. Vėliau vartotojai yra skirstomi pagal segmentus, pomėgius. Lengviausias skirstymas yra pagal kartas – ar svetainėje lankosi jaunesni, ar vyresni žmonės. Tada jau galima pradėti skirstyti pagal asmenų pomėgius. Vėliau pagal svetainės paskirtį ir vartotojams kylančius klausimus galima detalizuoti, kas jiems yra svarbu – kokie vartotojų iššūkiai, vertybės. Galiausiai tikslinė auditorija detalizuojama į vieną ar kelis sakinus, kurie apibendrina vartotoją ir svarbiausius aspektus, kurie daro įtaką Jūsų pardavimams.
Apibendrintas vartotojų personos pavyzdys galėtų būti toks:„Marius – darbą turintis, mieste gyvenantis, vienišas, vaikų neturintis studentas, besidomintis technologijomis, dažnai dalinasi naujienomis socialinėmis medijomis, stengiasi didinti savo produktyvumą, vertina patikimumą ir aiškumą“. Toks apibūdinimas jau palengvina vartotojų supratimą – tuoj paaiškinsime kodėl. Kadangi Marius yra vienišas ir neturi vaikų, vadinasi neturi papildomų išlaidų, taigi gali skirti daugiau Jūsų prekėms. Dirba ir studijuoja – turi mažai laiko, todėl stengiasi pagerinti savo rezultatus trumpu laikotarpiu. Dažnai dalinasi naujienomis socialinėmis medijomis – seka draugų rekomendacijas ir gali rekomenduoti pats, domisi dabartinėmis naujienomis. Jam tinkanti svetainė turėtų pateikti greitus paaiškinimus, būti itin lengvai naudojama, neapkrauta. Kadangi asmuo domisi technologijomis, galbūt geriausia turėti išmaniąją programėlę arba temas susieti su išmaniosiomis technologijomis.
Kiti pavyzdžiai, kaip vartotojų personos gali Jums pasitarnauti:
- Jeigu Jūsų svetainės lankytojai yra tam tikros sferos profesionalai, galite naudoti specifinę tos srities kalbėseną.
- Priešingai, jei Jūsų svetainės lankytojai tik pradeda gilintis į Jūsų parduodamus produktus, geriausia, jei kiekviena prekė turėtų aprašymus ir paaiškinimus, kam yra naudojama.
- Jei Jūsų svetainės produktai yra skirti jaunesniems asmenims, galima vengti formalios kalbos.
- Jei pagrindinė Jūsų auditorija – profesoriai, mokslininkai – reiktų nevengti cituoti įvairių mokslinių darbų.
- Žinant apytiksles vartotojų pajamas galima geriau nustatyti tokią savo produktų kainą, kuri skatintų pardavimus.
- Jei vartotojui svarbiau saugumas, o ne pasirinkimo laisvė, turėtų būti daugiau įrašų apie prekių atsiperkamumą, ilgaamžiškumą, kitų vartotojų atsiliepimų.
- Pagal vartotojų pasirenkamas socialines medijas galite geriau žinoti, kur skleisti žinutę apie savo prekes: Twitter, Facebook, Tumblr, Pinterest. Pavyzdžiui, jei Jūsų klientai verslininkai, gal verčiau skleisti žinutes per Linkedin.
- Jei vartotojai į svetainę patenka išmaniuoju telefonu, turi būti sudarytos galimybės lengvai perskaityti visą tekstą, paspausti norimus mygtukus bei užsisakyti prekes be didesnių sunkumų.
- Jei dalis vartotojų ateina į svetainę iš kitų šalių, reiktų svetainėje įgalinti vertimą bent į anglų kalbą arba į tas kalbas, iš kurių lankosi Jūsų klientai.
- Jeigu vartotojui labiau patinka skaityti neprisijungus prie interneto (pavyzdžiui, važiuojant autobusu) galima pasiūlyti atsisiųsti įrašus, straipsnius PDF formatu.
Supratus savo vartotojus, galite geriau teikti jiems paslaugas ar produktus. Tinkamai atlikta vartotojų analizė padeda ne tik susegmentuoti rinką sukuriant atskiras personas ar atrandant savo tikslinę auditoriją – taip atrandami būdai, kaip padidinti pardavimus, nes kalbate tiesiai savo vartotojui.