Reklama. Nuo egiptiečių akmeninių lentelių iki reklamos internete

Vieni jos nekenčia, kiti be jos negali įsivaizduoti savo gyvenimo, vienus ji erzina, kitiems patinka. Tai reklama-skirtingai vertinama, bet nuo senovės sėkmingai gyvuojanti. Matydami reklamą internete, televizijoje, laikraščiuose ir žurnaliuose, mes susimąstėme, o nuo ko gi viskas prasidėjo? Skaitydami apie reklamą, jos atsiradimą ir išpopuliarėjimą, radome nemažai įdomių faktų ir norime pasidalinti jais su Jumis.

Pasirodo netgi gilioje senovėje verslas žengė koja kojon su reklama. Pirmajai reklamai nei daug, nei mažai-apie 4000 tūkstančius metų. Pirmieji reklamuotojai buvo egiptiečiai kažkur apie 2000 metų prieš Kristų išradę, galima sakyti, lauko reklamos prototipą. Tai buvo įrašai molinėse, medinėse, akmeninėse lentelėse, kuriose buvo rašoma apie tuometinių amatininkų darbus ir jų paslaugas. Aišku galima ginčytis, kad tai jokia ne reklama, nes tikroji reklama prasidėjo atsiradus prekių mainams, kadangi tada reikėjo sugalvoti būdus, kaip parodyti ir kaip parduoti savo siūlomas prekes. Vis dėlto tokie įrašai akmeninėse lentelėse buvo būdas informuoti kitus apie savo veiklą, vadinasi tai jau buvo reklama.

Už pirmą išspausdintą reklamą dėkingi turime būti Gutenbergui, 1440 metais išradusiam spausdinimo mašiną. Po 32 metų pasaulį išvydo pirmoji reklama ant popieriaus-raginimas nusipirkti maldaknygę.

1661 metais sukurtas pirmasis prekės ženklas dantų pastai. Praėjus daugiau nei šimtui metų, prasidėjus Amerikos revoliucijai, atsirado ir pirmosios agitacinės reklamos. 1835 m. Amerikoje atsirado nemažai lauko reklamų, skatinančių pirkti degalus autombiliams. 1873 m. transporto kompanijoms minint 50 metų Žiulio Verno kelionės aplink pasaulį per 80 dienų jubiliejų, prasideda pirmasis prekių ir paslaugų demonstravimas reklaminiais tikslais. 1882 metais pasirodo pirmasis elektroninis reklaminis ženklas New York‘s Time skvere. Tiesioginis marketingas gimė 1892 metais, kai kompanija „Sears“ išsiuntus 8000 ranka rašytų atvirukų, sulaukia 2000 užsakymų. Pirmoji reklama pasitelkiant į pagalbą žymius žmones užfiksuota 1905 metais, kai nebylaus kino aktorius pasisiūlo įrodysiąs, jog jo rūkomos cigaretės yra skirtos gerą skonį turintiems vyrams. O jau 1917 metais atsiranda ir pirmosios reklamos agentūros ir jų asociacijos, kurių kuriamos reklamos ėmė rastis radijuje ir televizijoje.

Prasidėjus pirmajam pasauliniam karui, atsiranda propagandinės reklamos. Viena iš jų, skirta skatinti amerikiečius taupyti kurą ir nevažinėti po vieną. „Jei važiuoji vienas, važiuoji su Hitleriu“ skelbiama reklamoje.

1957 m. atsirado televizijos reklama su Mr. Clean, kuri gyvuoja iki šiol.

1963 metais David Ogilvy pradeda moderniosios reklamos amžių ištaręs frazę: „Jūsų klientas nėra idiotas, tai Jūsų žmona“.

1984 metais “Apple” sukuria brangiausią televizijos reklamą, skirtą išpopuliarinti kompiuterį „Macintosh“, kainavusią 900 tūkst. dolerių. Po dešimties metų „HotWired“ puslapis pradeda kurti pirmuosius banerius, o „pay-per-click“ raktažodžių reklamos debiutuoja GoTo.com (dabar ši svetainė Yahoo dalis). Taip atrodė pirmasis baneris:

Po metų Yahoo sukuria pirmąją raktažodžio reklamą su raktažodžiu „Golf“. Pirmoji reklama mobiliuosiuose telefonuose pasirodo 1997 metais, kai Suomijos naujienų portalas pasiūlo naujienų pranešimus gauti sms žinute. 1995-2000 metų laikotarpiu prasideda bilijoninės investicijos į reklamą internete (iš viso per penkių metų laikotarpį investuota 8.2 bilijonai dolerių.

Vis dėlto 2000 metais sulaukus tokių investicijų į reklamą, interneto reklamos burbulas pradėjo džiūti. Įmonės jau nebesidomėjo internetine reklama, penkerius metus sparčiai didėjęs „burbulas“ sprogo akimirksniu, o „Dot com“ įmonės bankrutavo viena po kitos. Po tokių dramatiškų bankrotų reklamuotojai ir agentūros prarado susidomėjimą pradėti dirbti su neįrodytomis ir nestabiliomis priemonėmis.

Tada pasirodo „Google“ ir 2000 metais, būdama dar tik paieškos sistema, išleidžia „pay-per-click“ paslaugą, iš kurios dabar gauna 95 procentus viso savo pelno. 2006 metais atsiranda galimybė reklamuotis „YouTube“, o 2007 metais “Facebook” pristato elgsena pagrįstos reklamos koncepciją, kurios esminis principas – “Facebook” paskyrą sekančių vartotojų rato didinimas. 2010 metais virusinė reklama užkariauja pasaulį, kai į „YouTube“ paleidžiama daugybę vaizdo įrašų su „Old Spice“ vyruku. Ši reklaminė kampanija, sulaukusi 30 milijonų peržiūrų tampa sėkmingiausia reklamine kampanija 2010 metais.

2004 metus galima laikyti antru reklamos internete gimimu. Reklamuotojai suprato reklamos internete svarbą. Dabar internetas daugelyje įmonių yra neatsiejama jų rinkodaros kampanijų dalis. Tam, kad būtų pagerintas reklamos internete interaktyvumas naudojamos įvairios prekių ženklo sklaidos priemonės ir technologijos. Vis labiau populiarėja interneto dienoraščiai (blogai), socialinė žiniasklaida, SEO ir remarketingo paslaugos.

Internetas – sparčiausiai besiplečianti informacijos priemonė, kuri atveria pasaulinę rinką reklamai. Pasitelkiant į pagalbą šiuolaikines informacinės technologijas galima tiksliai nukreipti savo reklamą į norimą vartotoją ar vartotojų grupę, suskirstyti juos pagal jų poreikius, kokių tinklapių jie ieško: informacijos, verslo naujienų, pramogų, prekių ar paslaugų.

Informacijos atnaujinimas internete nėra sudėtingas dalykas, tiesiog reikia nuolat pateikti aktualiausias naujienas potencialiam klientui, o tai yra daug pigiau nei reklama kitose masinės informacijos priemonėse, kaip radijuje, televizijoje ar žurnale. Milijonai žmonių dabar pasikliauja internetu siekdami reklamuotis, skatinti verslą ir užimtumą. Mes jau spėjome įsitikinti reklamos galia ir žinome, kad norime ar ne, kad ir kas tai bebūtų: reklama internete, televizijoje ar radijuje, ji visada su mumis. O visiems reklamos „nekentėjams“ siūlome pažiūrėti seną, bet gerą reklamą, kuri tikrai privers nusišypsoti.