Pradedant mokytis bet kurios kalbos, homonimai (skirtingos reikšmės, bet tokios pat rašybos žodžiai) turbūt yra vieni sudėtingiausių suprasti. Kuri reikšmė buvo panaudota, galima išsiaiškinti tik iš konteksto: kitų žodžių santykio su ta fraze. Panašiai, kaip mes po kurio laiko išmokstame dėlioti sakinius ir atrasti tikrąją žodžių reikšmę savaime, taip ir paieškos varikliai po truputį mokosi tai atlikti. Ir kuo toliau, tuo labiau paieškos variklis, o taip pat ir SEO optimizacija, orientuojasi būtent į semantiką, o ne tiesiog žodžius.
Kaip Google mokosi
Iš pradžių, siekdamas parodyti aktualiausius rezultatus, Google daugiausia rėmėsi raktažodžių dažniu svetainėje, atgalinių nuorodų skaičiumi (žinoma, buvo ir kitų veiksnių). Tai paskatino ir tuometines SEO optimizavimo taktikas:
- raktažodžių prigrūdimą (angl. keyword stuffing);
- netikslingą click-bait‘inių raktažodžių naudojimą;
- aktyvų atgalinių nuorodų spaminimą (liežuvis sunkiai apsiverčia tai pavadinti „kūrimu“).
Šiandien Google ir kiti paieškos varikliai pasikeitė – jie tapo protingesni (juk Google sukurtas telefono asistentas gali kalbėtis su jumis vos ne kaip gyvas asmuo), prieš tai galiojusios taktikos nustojo veikti (arba dabar suveikia itin retais atvejais).
Šis dalykai, o ne žodžių grandinės (angl. things, not strings) virsmas jau buvo pristatytas Knowledge Graph 2012 metais (vėlgi, tai – dar vienas ženklas nustoti naudoti pasenusias raktažodžių prigrūdimo taktikas). Vėliau pasirodęs RankBrain semantinę paiešką tik sustiprino. Kuo toliau, tuo Google labiau atsižvelgia į daugiau veiksnių prieš pateikdamas tiksliausią rezultatą. Tai reiškia, kad sugeneruodamas atsakymus Google orientuojasi ne tiesiog į atskirus žodžius ar svetainių technines savybes, o taip pat ir į kontekstą.
Google žino, ką Jūs turite omenyje
Šaltinis: tumblr.com
Kaip Google supranta?
Google kol kas nėra laikomas dirbtiniu intelektu, tad kaip ši paieškos milžinė sugeba suvokti santykius tarp raktažodžių ir pateikti tą rezultatą, kurio ieško vartotojai? Pavyzdžiui, vartotojui į užklausos laukelį suvedus Paryžius, kaip Google nusprendžia vieniems asmenims rodyti informaciją apie Prancūzijos sostinę, o kitiems – apie JAV esantį miestą? Kaip Googlesuvokia, kad Houmeris yra Simpsonų veikėjas, o Homeras – senovės graikų rašytojas, kai angliškai jų vardas toks pats (angl. Homer)? Dalis šių ryšių atrandama bandymų būdu (angl. trial and error): Google pateikia rezultatus ir remdamasis toliau atliekamais paspaudimais, vartotojo patirtimi kitą kartą apskaičiuoja, kuriuos rezultatus pakelti, o kuriuos nuleisti žemiau. Tačiau tai ne visuomet yra lengva paieškos milžinei, ypatingai žinant, kad duomenų vis daugėja, o jų struktūrizavimas netampa paprastesnis.
Tad Google kartais reikia… truputį padėti, t. y. suteikti paieškos žodžiui kontekstą, ypatingai, jei norite, kad jūsų svetainė šokteltų paieškos rezultatuose aukščiau.
Stojam į pagalbą
Google developeriai gana atvirai pasakoja, ką reikia padaryti siekiant, kad rezultatai jūsų svetainėje būtų tinkamai suprasti ir sudarytų atitinkamą kontekstą užklausoms.
Pagrindinė iš teikiamų rekomendacijų siekiant kuo paprasčiau pateikti svetainės turinį yra struktūrizuotų duomenų diegimas. Būtent šie duomenys gali aiškiai nurodyti produktus, organizacinius duomenis ir kitą reikalingą informaciją. Ne veltui jų yra prikurta tiek daug, ir jų vis daugėja: juk informaciją kažkaip reikia susisteminti. Tačiau nebūtina pulti į paniką: dažniausiai pasitenkinama šiais duomenimis:
- organizacijos / vietinio verslo duomenys, nurodantys kontaktinę informaciją, socialinius tinklus;
- produktų duomenys, nurodantys kainą, nuotrauką, gamintoją, pardavėją;
- atsiliepimų / reitingų duomenys, nurodantys kitų klientų įvertinimus;
- breadcrumbs (liet. duonos trupiniai, tai, kas padeda atsekti informaciją) duomenys, nurodantys svetainės gylį, kategorijų / subkategorijų susietumą;
- tinklaraščio įrašai / straipsniai, nurodantys, koks yra teksto turinys.
Tačiau struktūrizuoti duomenys nėra vienintelės priemonės, padedančios Google geriau suprasti svetainės turinį ir spręsti, kada pateikti jos rezultatus pagal atitinkamas užklausas. Gana daug įtakos turi ir:
- atgalinės nuorodos, kurių kokybė ir tematika nurodo, ar svetainė patikima, nenaudoja Black Hat taktikų;
- inkariniai (angl. anchor) tekstai, sukuriantys kontekstą, kaip svetainę nurodo kitos svetainės (jei ten visiškai nesisiejantys žodžiai, didelė tikimybė, kad šios nuorodos – bevertės);
- vidinės nuorodos, padedančios suprasti, kaip turinys siejasi svetainės viduje;
- tiksliniai, į potencialų klientą, orientuoti aprašymai.
Ką tai reiškia? Talpindami turinį svetainėje ir vykdydami išorinį SEO, orientuokitės į ryšių tarp objektų kūrimą, kaip Google ir sakė: things, not strings.
Orientuojantis į ryšius visumoje, vartotojams atsiveria informacijos keliai. Pavyzdžiui, vartotojas suveda į paieškos langelį Kaunas – iš karto dešinėje galima matyti trumpą aprašą, viešbučio, lankytinų vietų pasiūlymus, vaizdų paiešką, populiariausias susijusias naujienas ir papildomas užklausas, ko dar žmonės ieško. Taigi su viena raktine fraze galima patenkinti savo smalsumą ir atsakyti tuos klausimus, kurių vartotojas iš pradžių nė nemanė užduosiąs.
Naudos, naudos, naudos…
Žinoma, vartotojų žinių troškimas ir galimybė greitai gauti reikiamą informaciją yra nuostabus dalykas, tačiau kodėl tai turėtų rūpėti verslo atstovams? Itin svarbus yra aukščiau nurodytas pavyzdys. Įsivaizduokite: potencialus klientas suveda užklausą, ir paieškos rezultatuose ne tik pateikiamas jūsų svetainės pirmasis puslapis, bet ir nuotraukos iš svetainės, vietos rezultatų lentelė, kuriame nurodyta jūsų fizinė parduotuvė. Didesnis svetainės matomumas kuria vartotojo pasitikėjimą, tad atsiranda didesnė tikimybė, kad jis vieną iš esamų nuorodų paspaus.
Tačiau orientuojantis į semantinę paiešką galima ne tik pateikti daugiau rezultatų su viena užklausa, bet ir reitinguoti su daugiau raktinių frazių. Juk teisingai struktūrizuotais duomenimis aprašytos svetainės ir produktai pateikia daugiau nei vien pavadinimą ir nuotrauką: Google bot‘as gali iš karto matyti kainą, atsiliepimus, reitingą, gamintoją ir kitą papildomą informaciją. Taigi, įdiegę šiuos duomenis galėsite reitinguoti ir tokiais raktažodžiais kaip x produktas kaina, pigūs x produktai, kur rasti x produktus ir panašiai.
Nors semantinė paieška tikrai nėra naujiena, ne per vėlu apie tai diskutuoti, ypatingai kai ieškote būdų, kaip pagerinti svetainės matomumą Google paieškoje. Žinoma, nevertėtų galvoti, kad visus rezultatus pasieksite tiesiog įdiegę struktūrizuotus duomenis. Vykdant SEO optimizaciją, pirmiausia būtina atsižvelgti į kontekstą ir ryšius tarp objektų. Turėkite tai omenyje kurdami aprašus, optimizuodami paveikslėlius, susiedami puslapius vidinėmis ir išorinėmis nuorodomis. Tik visų šių darbų balansas gali padėti pasiekti geriausius rezultatus.