SEO ir Vartotojo patirtis – tobula sinergija

Vykdant Google rekomendacijas, ne kartą buvo pastebėta, kad jos gali kirstis su vartotojo patirties (toliau – UX) gairėmis. Pavyzdžiui, per daug optimizavus paveikslėlius, vaizdas susilieja, o perkėlus visus .css failus į apačią, sugriūna parinkta svetainės vizualinė tema. Ką daryti? Negi UX reikia aukoti dėl SEO?

Kodėl verta atsižvelgti į UX?

Vartotojų patirtis remiasi trimis svarbiais veiksniais:

  • paskirties / funkcijos išpildymu (informacija, apsipirkimas, pramogos);
  • techniniais lūkesčiais (pvz. užkrovimo greitis, responsive stilius);
  • naudojimo paprastumu (lengva suprasti struktūrą, pasiekti reikiamus puslapius ar produktus).

Kuo geriau šie veiksniai išpildomi, tuo vartotojas laimingesnis, o vartotojo patirtis – geresnė. Nors tokie dalykai kaip svetainės greitis, paprasta struktūra gali atrodyti savaime suprantami, iš savo patirties galime pasakyti, kad tikrai atsiranda svetainių, kuriose bet kas koją nusilaužtų.

lost
Kai kuriose svetainėse iš karto pasijauti lyg patekęs į „Lost“ serialą Šaltinis:telegrap.co.uk

Jei paprasčiau, UX yra tai, kaip svetainėje elgiasi Jūsų vartotojai ir kaip jiems tai sekasi. Tai reiškia, kad gera vartotojo patirtis:

  • padeda rasti norimus puslapius svetainėje;
  • padeda konvertuoti srautą;
  • vienkartinius lankytojus paverčia nuolatiniais vartotojais.

Šie sprendimai dažniausiai apima dizainą, funkcionalumą, prekių ar informacijos išdėstymą, tinkamą tono ar vizualinės medžiagos parinkimą, taip pat įvairius techninius svetainės aspektus.

Bet taigi Google žiūri SEO, ne UX

Va tai yra pasenusi tiesa, kuri gyvavo Keyword stuffing amžiuje.

seo specialistas
Tie laikai, kai SEO buvo toks paprastas… Šaltinis: webdevelopersnotes.com

Šiandien, kai pats Google patvirtino vartotojų patirties svarbą rezultatams, tai sakyti yra mažų mažiausiai neprotinga (o kartais ir šventvagiška). Žinoma, naudojant pagrindinius SEO metodus galima pasiekti tikrai gerų pozicijų, tačiau kas iš to, kad esate pirmoje vietoje, bet neturite jokių pardavimų, nes neįmanoma užpildyti pirkimo formos? To pasekmė viena: kiek pabuvusi svetainė ims smukti žemyn dėl neigiamos vartotojų patirties. Jei trumpiau, SEO atveda į svetainę, o UX sudaro galimybes pasilikti ilgiau. Google akimis, abu šie veiksniai yra svarbūs sprendžiant, ką pateikti pirmoje vietoje.

Tai ką tikrinti ir daryti?

Kuo toliau, tuo labiau SEO persipina su UX sfera. Jei išties nežinote nuo ko pradėti, paruošėme sąrašą pagrindinių aspektų, kurie leidžia SEO specialistams bent viena koja įžengti į vartotojų patirties sferą:

  • Greitis šiandien jau yra vertinamas iš vartotojų perspektyvos: kovo mėnesį Googledarbuotojas John Mueller atskleidė, kad tiriant greitį renkami vartotojų naršyklės duomenys (žinoma, tik jei tam yra duotas sutikimas). Duomenis, kaip vertinama Jūsų svetainė, galima matyti PageSpeed analizėse. Žinoma, šie duomenys bus rodomi tik tada, jei Google surinko pakankamai duomenų iš Jūsų vartotojų. Jei Jūsų srautas – 30 žmonių per mėnesį, šie duomenys bus renkami… ilgokai. Tačiau tai – ne bėda: PageSpeed vis tiek pateiks pagrindines rekomendacijas didesniam greičiui pasiekti.
  • Praleidžiamas laikas svetainėje: logiška, kad kuo ilgiau būnama svetainėje, tuo geriau ji vertinama. Tuo dažniausiai pasirūpina turinio sprendimai: įtaigūs ir įtraukiantys tekstai, tinkamoje vietoje panaudoti vizualai.
  • Bounce rate: priešingai nei daugelis galvoja, aukštas bounce rate šiomis dienomis nėra neigiamas veiksnys. Pavyzdžiui, jei Jūsų svetainė yra informacinė ir pirmasis puslapis atsako į visus vartotojo klausimus, nėra poreikio eiti giliau, tad jis laimingas išeina. To pasekmė: aukštesnis bounce rate, nors vartotojo patirtis – teigiama. Kaip žinoti, kada bounce rate svarbus, kada – ne? Mūsų patarimas – palyginti jį su laiku, praleidžiamu svetainėje. Jei bounce rate aukštas, o asmuo svetainėje išbuvo tik 5 sekundes – didelė tikimybė, kad UX nekoks. Jei bounce rate atrodo aukštokas, tačiau asmuo svetainėje išbuvo 10 minučių, didelė tikimybė, kad vartotojas liko patenkintas ir vėl sugrįš į svetainę prireikus panašios informacijos.
sugrįžk
Tas jausmas, kai vartotojas išeina Šaltinis:giphy.com

  • Meta ir kitos žymos: jos egzistuoja ne tik tam, kad būtų galima prikrauti raktažodžių. Žymos padeda vartotojus sudominti bei atskirti, kur yra jiems aktualus turinys. Jei paprasčiau, Page Title ir H1 žymos veikia kaip skyriaus pavadinimai – kaip ir knygoje, kabinantis pavadinimas sudomins perskaityti bent vieną pastraipą, kuri yra po juo.
  • Tekstinis ir vizualinis turinys: kaip ir įtaigus pavadinimas, taip ir turinys turi būti įdomus, kad vartotojas norėtų viską perskaityti, peržvelgti vizualus ir galėtų rasti reikiamą informaciją. Tai yra bene svarbiausia dalis, padedanti išlaikyti ir tinkamai nukreipti vartotojus, kurie jau pateko į Jūsų svetainę. Tekste tinkamai sudėtos vidinės nuorodos veikia kaip kelio ženklai, vizualai – prikausto dėmesį ir įtvirtina informaciją, suteikiamą tekstinio turinio. Žinoma, tai taip pat ta vieta, kur galite panaudoti raktažodžius ir pritraukti Google dėmesį.
  • Mobilioji versija: paskutinis, tačiau tikrai ne mažiau svarbus. Kuo toliau, tuo mobilioji versija tampa vis svarbesnė – o nuo šių metų Google kaip tik jai teikia prioritetą (tą patį kartojo ir praeitais metais, bet 2018 sakė, kad jau tikrai tikrai). Peržiūrėkite, ar visas turinys pasiekiamas mobiliojoje versijoje, ar ji veikia greitai ir patogiai: juk norite būti pasiekiami visur.

Geriausias būdas surasti taškus, kur UX ir SEO turi sąlytį – vartotojų personos. Žinant, ko siekia Jūsų vartotojas, kas jam svarbu, bus daug lengviau optimizuoti svetainę, nes taps aišku, ką pabrėžti ir ką išmesti. Svarbiausia, o tai pabrėžia ir Google, kokybė. Juk niekas nebenori matyti raktažodžiais prigrūsto wall of text ir mirkčiojančių pop-up‘ų.

Google ir SEO specialistų siekiamybė – svetainė, kurioje paprasta orientuotis tiek vartotojams, tiek bot‘ams. Ne veltui Google nuolat kartoja: paprasčiausias (o tuo pat metu ir sudėtingiausias) būdas iškilti paieškoje – tai sukurti svetainę, kuri yra greita, lengva naudoti, o svarbiausia, padeda pasiekti vartotojo tikslus: apsipirkti, kažką sužinoti, pažaisti ar kita.

Sekant Google tendencijomis, veiksniai, sudarantys galimybes pasilikti svetainėje ilgiau (geras UX) bus tik svarbesni ir dažniau įtraukiami į reitingavimo vertinimus. Tai reiškia, kad norint išsilaikyti (o ne tik pasiekti ir kristi žemyn) aukštose pozicijose nebepakaks raktažodžiais užpildyto turinio: reikės atkreipti dėmesį ir į vartotojų patirtį.