Kuo daugiau vartotojų pradeda naudotis mobiliąja erdve, (Statista duomenimis, internetu per mobiliuosius telefonus naudojasi jau 63.4 proc. pasaulio žmonių), tuo daugiau kalbama apie svetainių pritaikymą šiems įrenginiams. Pasak Google, mobiliaisiais atliekamos paieškos dažnumu jau seniai lenkia paieškas, atliekamas naudojant stalinius kompiuterius, o 89 proc. žmonių rekomenduoja prekės ženklą, jei vartotojo patirtis mobiliojoje versijoje buvo teigiama. Tad jei dar nespėjote peržiūrėti savo svetainės mobiliosios versijos, dabar yra pats geriausias metas tai padaryti.
Šiek tiek skaičių
Gali kilti klausimas, kiek reikėtų tvarkyti mobiliąją versiją. Juk jei ji veikia, turinys matomas, reiškia, kad viskas gerai, ar ne? Pateikiame šiek tiek statistikos (duomenys labiau atspindi JAV rinką, tačiau tikėtina, kad Lietuva greitu metu atsidurs panašioje situacijoje), kuri įrodys, kodėl verta patikrinti net ir mažiausią mobiliosios versijos detalę:
- Jau 2015 metais 51 proc. vartotojų prekės ženklus atrado naršydami išmaniaisiais įrenginiais;
- 2017-aisiais 46 proc. vartotojų teigė, kad nutrauks santykius su brand‘u, jei mobilioji patirtis bus neigiama;
- 2018-aisiais, Google duomenimis, 80 proc. vartotojų teigė, kad mieliau pirks iš įmonių, kurios turi mobiliesiems pritaikytą svetainę ar programėlę;
- Tais pačiais metais kitame Google atliktame tyrime atskleista, kad 67 proc. vartotojų teigė mieliau pirksiantys iš įmonių, kurios svetainių turinį pritaiko pagal potencialių klientų geografinę vietą;
- Kitas, kiek vėlesnis Google tyrimas, atskleidė, kad 40 proc. visų pirkinių internetu užsakomi naudojantis mobiliaisiais;
- Lietuvos statistikos departamento 2018 metų duomenimis, vidutiniškai 90,8 proc. 16–44 metų amžiaus asmenų Lietuvoje internete naršo mobiliaisiais. Taip pat buvo nustatyta, kad vidutiniškai 64,7 proc. 16–44 metų amžiaus asmenų 2017–2018 m. Lietuvoje užsisakė prekių internetu. Kiek iš jų tai padarė per mobiliuosius įrenginius nėra žinoma, tačiau sprendžiant iš mobiliųjų naudojamumo galima spėti, kad tai – gana didelė dalis.
Turint omenyje, kad duomenis seka ir stropiai pateikia Think with Google – paieškos milžinės statistikos padalinys, galima drąsiai teigti, kad turinio internete vartojimas mobiliaisiais tampa svarbus ne tik svetainių valdytojams, bet ir pačiai Google, norinčiai pateikti kuo geresnius rezultatus. Panagrinėkime, kaip dar Google susijusi su svetainių pritaikomumu mobiliesiems.
Google ir mobilieji įrenginiai
Google Webmaster duomenimis, dažnai pasitaikydavo problema – turinys, kuris buvo indeksuojamas pagal stalinio kompiuterio versiją, ne visuomet būdavo pritaikytas mobiliesiems įrenginiams. Taigi tie, kurie aplankydavo pirmojo paieškos rezultatų puslapio pateikiamas svetaines mobiliaisiais, karčiai nusivildavo: puslapių turinys ne visuomet tilpdavo į jų išmaniųjų telefonų ekranus, visą ekraną užstodavo reklama ar tiesiog būdavo neįmanoma svetaine naudotis, nes mygtukai tokie mažučiai, kad netyčia paspausdavai visai ne tą, kurį norėjai.
Google ėmėsi spręsti šią problemą: iš pradžių atnaujino algoritmą (tai daugelis pavadino Mobiliagedonu (angl. Mobilegeddon), o 2016-aisiais ėmė kurti indeksavimo sistemą, kuri pozicijas paieškos rezultatų puslapiuose reitinguotų pagal svetainių mobiliųjų versijų crawlinimo duomenis. 2018-ųjų metų kovą ši sistema buvo paleista ir nuo to laiko veikia dualus indeksavimas, t. y. paieškos rezultatų puslapiuose galite matyti rezultatus, kurie crawlinti Google Smartphone bot ir paprastojo Google bot. Tai nereiškia, kad stalinio kompiuterio versija užmiršta – kol kas tik dalis svetainių pozicijų gaunamos naudojant mobilųjį indeksavimą (angl. mobile-first indexing).
Bet nereikėtų mėgautis ramybe – Google prasitaria, kad ilgainiui mobilusis indeksavimas bus taikomas vis dažniau (remiantis mobiliųjų naudojimo statistika), tad svetainės, kurios pritaikytos tik staliniam kompiuteriui, gali nugrimzti užmarštin.
Beje, jei norite sužinoti, ar Jūsų svetainė nuskenuota Google Smartphone Bot ir indeksuota pagal mobiliąją versiją, užteks pasitikrinti Google Search Console. Jei gavote apie tai žinutę, sveikiname – svetainė jau priklauso mobiliajam indeksui. Tai yra neatšaukiamas perkėlimas.
Skirtingos versijos mobiliųjų vartotojams
Šiuo metu egzistuoja keli mobiliosios versijos variantai:
- Responsive (reaguojanti) svetainė: tai yra Google rekomenduojamas dizainas. Ši versija patogi, nes turinys išlieka toks pat, kaip stalinio kompiuterio versijoje, tik keičiamas stilius (CSS) pagal naudojamo įrenginio ekrano matmenis. Google rekomenduoja būtent šią versiją dėl turinio vienodumo, problemų dėl dublikatų, nukreipimo nebuvimo, tų pačių URL naudojimo skirtingose versijose. Verta paminėti, kad tai supaprastina ir SEO darbus.
- Dinaminė svetainė: priklausomai nuo matomos versijos (t. y. naudojamo įrenginio) skiriasi tiek pateikiamas turinys (HTML), tiek stilius (CSS). Pasitaiko, kad mobiliųjų vartotojams rodoma stalinių kompiuterių versija. Tai sukelia panašių problemų, kaip ir toliau aprašoma atskira mobilioji versija. Dėl besiskiriančio turinio taip pat labai svarbu sudėti tinkamas žymas, nuolat tikrinti, ar vartotojus pasiekia atitinkama versija.
- Atskira versija (m.svetaine.lt) – tai senesnis svetainės pritaikomumo mobiliesiems variantas, tačiau vis dar naudojamas. Naudojant tokį formatą neretai kyla problemų, nes naudojami skirtingi URL kiekvienam svetainės puslapiui (mobiliajai ir stalinio kompiuterio versijai). Turint šią versiją, labai svarbu nurodyti tinkamas Canonical žymas, užtikrinti, kad turinys sutaptų su stalinio kompiuterio versija, taip pat – pasirūpinti, kad būtų patvirtintas atskiras šios versijos robots.txt failas. Esame jau susidūrę ir su šios versijos keliama problema: jei mobilieji URL patenka į bendrą Google indeksą ir rezultatai pasiekiami staliniu kompiuteriu, dažnu atveju vartotojas nukreipiamas į mobiliąją versiją, kuri, naudojant stalinį kompiuterį, atrodo mažų mažiausiai keistai.
- AMP. Specialiai mobiliesiems pritaikyta svetainė. Vertinama tiek teigiamai (greičio užkrovimo atžvilgiu), tiek neigiamai (sunku sekti Google Analytics duomenis, gana sudėtinga vykdyti išorinį SEO, nes nuorodų į AMP versiją autoritetas tenka Google, o ne svetainės domenui). Tai Google remiamas projektas, kuriuo rekomenduojama kurti statines svetaines, kad jos daug greičiau užsikrautų paieškos rezultatų puslapiuose. Naudojant tokią versiją svarbu, kad Canonical žyma vestų į tikrąjį svetainės puslapį.
Nepriklausomai nuo to, kokią versiją pasirinksite, ypatingai svarbu sekti vartotojo patirtį: tikrinti, ar vartotojai sudominami turiniu ir prekėmis / paslaugomis, ar Google tinkamai mato turinį. Taip pat kiekviena mobilioji svetainės versija turėtų atitikti žemiau pateiktas rekomendacijas.
Rekomendacijos mobiliajai versijai
Kaip sakoma, iš didelio rašto išeinama iš krašto. Pasitaiko, kad mobiliosios versijos perdizaininamos ar peroptimizuojamos. Tad rekomendacijas pradėsime nuo to, ko reikėtų vengti mobiliojoje svetainės versijoje:
- Visą puslapį užimančių pop-up reklamų: jos neleidžia Google pasiekti turinio, tad gali būti sunkiau suprasti, kas joje yra. Taip pat jos ypač nepatogios mobiliųjų vartotojams – tai dar viena svari priežastis jų vengti. 2016-aisiais Google net išleido atnaujinimą, kuris ir tikrina, ar svetainėje yra pop-up‘ai ir pateikia, kokie pop-up‘ai leidžiami.
- Flash naudojimas – videoįrašus ar kitą judantį turinį reikėtų įtraukti naudojant HTML5.
- Turinio slėpimas: jei mobiliojoje svetainėje trūksta didelės dalies turinio, kuris yra stalinio kompiuterio versijoje, šį trūkumą taip pat verčiau pašalinti.
- Per dideli paveikslėliai: nereikėtų naudoti didelių paveikslėlių, kurie neleidžia matyti turinio iš karto.
Turint galvoje šiuos punktus jau galima gilintis ir į svarbiausius mobiliosios versijos veiksnius. Taigi, kuo reikėtų pasirūpinti mobiliojoje svetainės versijoje:
- Greičiu. Tai – jau ne pirmą kartą minimas veiksnys, kuris itin svarbus geriems SEO rezultatams. Juk vartotojai naudojasi mobiliaisiais norėdami informaciją gauti greitai. Beje, Google duomenimis, jei mobilioji svetainė užkraunama per kelias sekundes ar greičiau, jos konversija yra vidutiniškai 15 proc. didesnė nei kitų mobiliųjų svetainių. Tai, ar svetainė greitai veikia mobiliuosiuose įrenginiuose, galima pasitikrinti PageSpeed Insights. Patarimas: pritaikykite paveikslėliams LazyLoading funkciją, t. y. kad jie užsikrautų tik tuomet, kai atsiranda vartotojo ekrane – tai ženkliai pagreitins pagrindinio svetainės turinio užkrovimą.
- Pritaikymu lokaliems rezultatams. Jau esame rašę, kad apie 50 proc. asmenų, kurie atliko vietinę paiešką mobiliaisiais telefonais, rastas fizines vietas aplankė per artimiausias 24 valandas. Logiška – juk dažniausiai išmaniaisiais ieškome, kur netoliese galėtume apsipirkti, pavalgyti ar pan. Tad tinkamai lokaliems rezultatams gauti pritaikyta svetainė – tai galimybė pritraukti daugiau potencialių klientų. Apie tai, kaip nurodyti lokalumą svetainėje skaitykite ankstesniame mūsų įraše.
- Tinkamais vartotojų patirties ir dizaino sprendimais. Mobiliesiems įrenginiams skirtos svetainės dizainas ne visuomet gali būti lygiai toks pats, kaip stalinio kompiuterio versijoje. Greičiausiai teks sumažinti meniu, perkelti mygtukus, pakeisti turinio ir vizualų išdėstymą (labai rekomenduojama naudoti daugiau tarpų ir sumažinti paveikslėlius). Norite pasitikrinti, kaip paieškos milžinė mato mobiliąją svetainės versiją? Tai galima padaryti Google Search Console.
- Struktūrizuotais duomenimis. Pasinaudojant struktūrizuotais duomenimis galima padaryti taip, kad pirmieji rezultatai mobiliajame patektų į korteles. Dažniausiai šiose kortelėse matomi receptai, tačiau vis dažniau pastebimos ir naujienos, paveikslėliai, vaizdo įrašai.
Rekomendacijų galėtų būti ir daugiau – vartotojui svarbi kiekviena detalė. Tačiau tai nestebina – kai išmanusis telefonas jau tapęs net ne informacijos paieškos priemone, o delno tąsa, vis svarbiau atkreipti dėmesį į tai, kaip naudojantis jais potencialūs klientai gali sąveikauti su brand‘u, kokius pojūčius tai sukelia ir ar galima tai patobulinti. Jau kalbėjome, kad pritaikomumas mobiliesiems – viena iš 2019 metų tendencijų, tačiau akivaizdu, kad ilgainiui tai taps būtinybe, o ne rekomendacija.